Onbedoeld gelijktijdig hijsen van twee 20ft containers, in single lift modus

Nadat een 40ft container in het ruim van een groot containerschip op Rotterdam-Maasvlakte was geladen, liet de kraanmachinist de spreader zakken op twee 20ft containers, die gelijktijdig zouden worden gelost (twin lift modus). De spreader was echter niet in twin lift modus gezet en werd naar de bovenkant van het laadruim gehesen. Boven het dek gingen de 20ft containers schuin staan en bleven steken op de reling van de sjorplatforms. De spreader kon niet op en neer worden bewogen; er was direct gevaar dat beide containers los zouden breken en in het ruim zouden vallen.
Het bleek dat beide containers ca. 18 ton wogen en bevatte kokosmelk en cashewnoten. Beide containers werden met zware staaldraden verbonden met de sjorplatforms van het schip.
Door de spreader op en neer te bewegen en heen en weer te rijden, brak de spreader uiteindelijk los. Beide containers vielen in verticale positie en bleven aan de draden hangen.
Helaas barstte de deuren van een van de containers open en viel de hele lading plastic vaten met kokosmelk in het laadruim. Meerdere containers liepen schade op en het ruim was ernstig vervuild met product.

Een gespecialiseerd milieuherstelbedrijf kreeg de opdracht om te assisteren. Beide 20ft containers zijn met draden aan de wal gehesen en op een trailer geplaatst. Na het bergen van de containers is een grote ploeg begonnen met het reinigen van het laadruim met behulp van een vacuĆ¼munit, opslagtank en hogedrukreiniger.
Namens de stuwadoor waren wij betrokken bij de bergings- en schoonmaakoperatie.
Vervolgens is door ons schadeexpertise uitgevoerd aan de spreader, enkele containers en de lading inclusief het ompakken en de bevindingen zijn gerapporteerd inclusief kostenraming. Vergelijkbare gevallen worden vrij frequent behandeld door Marintec Expertise.